In 1990, Renault presented the Laguna Roadster concept car. Devoted
by the Car Design Award 1991, considered as one of the 7 more beautiful
cars of the world, this concept car presented the broad outline of the
next Spider.
Strict
two-seater, it is presented without hardtop, without windshield , with
only a cover to protect the interior of the rain, in the true tradition
of the roadster. The doors "semi-butterfly" with electric
locks and jacks confirm the sporting vocation of this roadster of which
the structure guarantees lightness and rigidity.
Strict deux places, il se présente sans pavillon, sans capote
ni même de
pare-brise seulement un couvre-tonneau pour protéger l'intérieur
de la
pluie, dans la vraie tradition du roadster. Les portes "semi-papillon"
à serrures électriques et vérins confirment l'allure
et la vocation sportive de ce roadster dont la structure garantit légèreté
et rigidité.
Three years later, in 1993, the idea appears at Renault to develop
a sporting and ludic model, initially intended for sporting promotion.
One year later, a prototype rolls. In September of the same year, the
direction of Renault accepts the project which will have the code name
W94.
Trois ans plus tard, en 1993, l'idée nait chez Renault de développer
un modèle sportif et ludique, destiné dans un premier
temps à la promotion sportive. Un an plus tard, un prototype
roule. En septembre de la même année, la direction de Renault
accepte le projet qui portera le nom de code W94.




The technical design is ensured by Nogaro Technologies chaired by Claude
Fior. This man is not unknown. After having conceived the Formula Campus
of Renault, but also of many motor bikes and cars of competition, it
Renault imposes only the choice of mechanics (Renault 2.0 16V of Mégane)
and of the design. Then, he will develop a frame any aluminium, composed
of 3 elements, combining lightness and solidity and will develop original
suspensions.
La conception technique est assurée par Nogaro Technologies présidé
par Claude Fior. Cet homme n'est pas un inconnu. Après avoir
conçu la Formule Campus de Renault, mais aussi de nombreuses
motos et autos de compétition, il
Renault lui impose seulement le choix de la mécanique (Renault
2.0 16V de la Mégane) et du design. Il developpera alors un chassis
tout aluminium, composé de 3 éléments, alliant
légèreté et solidité et développera
d'originales suspensions.
At the beginning of 1995, the model is presented at the Living room
of Geneva. The production will be entrusted to Alpine and will start
in December 1995. Only two years to design a car! Début 1995,
le modèle est présenté au Salon de Genève.
La production sera confiée à Alpine et commencera en décembre
1995.
Seulement deux ans pour concevoir une auto !
Jump wind: This original system, patented by Claude Fior, is at the
same time original and very powerful. It allows condiure the car without
having the nose in the wind. It is however advised to wear glasses or
a helmet against projections and the fine gravels. Later, in 1996, Spider
will be also proposed with a more traditional windshield.
Cet original système, breveté par Claude Fior, est à
la fois original et très performant. Il permet de condiure l'auto
sans avoir le nez dans le vent. Il est cependant conseillé de
porter des lunettes ou un casque contre les projections et les gravillons.
Plus tard, en 1996, le Spider sera aussi proposé avec un trop
classique pare-brise.